طرح انتقال آب تركیه به بخش ترك نشین قبرس آغازشد
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش ایرنا از بخش ترك نشین قبرس، با این طرح كه گفته می شود 1/1 میلیارد لیرترك هزینه دربرخواهد داشت و امتداد طرح تا نوار غزه نیز ادامه خواهد داشت،نیاز آب بخش ترك نشین قبرس كه شدیدا از كم آبی رنج می برد،برای پنجاه سال آینده تامین خواهد شد.

مراسم عملیاتی كردن طرح كه در واقع بخش فرا تركیه ای طرح است،روز جمعه با حضور 'بشیر آتالای' معاون نخست وزیر و 'ویسل اروغلو' وزیر امور آب و جنگل داری تركیه و'درویش اروغلو' رییس جمهور بخش ترك نشین قبرس برگزار شد.

اروغلو طی سخنانی در این مراسم، معمار این طرح بزرگ را'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه خواند و گفت:این یك طرح صلح است و اگر مساله قبرس مبتنی بر اصل دو دولت (ترك و یونانی) حل و فصل شود،بخش یونانی نشین نیز از این آب بهره مند خواهد شد و یا اگر تقسیم در قبرس رسمیت یافته و هر دولت راه خودرا بگیرد،بازهم براساس حسن همجواری بخش یونانی نشین نیز خواهد توانست درصورت تمایل از این آب استفاده كند.

او با قدردانی از اردوغان و دولت تركیه گفت:هیچكس نمی تواند و نخواهد توانست برادری بین دو دولت و ملت تركیه و بخش ترك نشین قبرس را تحت تاثیر قرار دهد.

ویسل اروغلو نیز این طرح را یك طرح نمونه در دنیا معرفی كرد و افزود: با این طرح نیاز آب بخش ترك نشین قبرس تا 50 سال دیگر تامین می شود و تلاش خواهد شد تا سال 2014 میلادی این طرح به پایان برسد و مورد بهره برداری قرار گیرد.

بشیر آتالای نیز این طرح را كه سالانه 75 میلیون مترمكعب آب را از تركیه به بخش ترك نشین قبرس منتقل خواهد كرد، بزرگترین طرح اقتصادی بعداز عملیات نظامی تركیه در قبرس در سال 1974 میلادی خواند.

اولین مرحله اجرایی كردن این طرح در هفتم ماه مارس (18 اسفند) با عملیاتی كردن طرح احداث سد'آلاكوپرو'درمنطقه آنامور واقع در جنوب تركیه در كناره دریای مدیترانه، آغاز شد و درمجموع در چهار مرحله به اتمام خواهد رسید.

برای انتقال آب نیز خط لوله ای به طول 107 كیلومتر بین تركیه و قبرس شمالی احداث خواهدشدكه 80 كیلومتر آن ازعمق 250 متری زیر دریای مدیترانه عبور می كند.

تركیه برآن است تا این طرح را از بخش ترك نشین قبرس تا نوار غزه نیز ادامه داده و مشكل كم آبی شدید فلسطینیان را حل كند.

ویسل اروغلو پیش ترگفته است درصورتی كه 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه دستور لازم را بدهد،این طرح ازبخش ترك نشین تا غزه و یا با طرح مستقل دیگری آب به خاورمیانه منتقل خواهد كرد.

تركیه در دورانی كه روابط خوبی با رژیم صهیونیستی داشت، طرحی را به عنوان 'آب صلح' تدارك دید و در این راستا نیز با یك سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در منطقه 'ماناوگات' تاسیساتی را برای تصفیه آب رودخانه پرآب'ماناوگات' و انتقال آن به سرزمینهای اشغالی آماده كرده بود كه مذاكرات طولانی دوطرف درباره چگونگی انتقال این آب به اسراییل و قیمت گذاری نتیجه ای نداد و با بروز تنش و سردی در روابط آنكارا – تل آویو به فراموشی سپرده شد.

جزیره قبرس كه از سال 1974 به بعد و به دنبال حمله نظامی تركیه به این جزیره با عنوان حراست از تركهای قبرسی،عملا به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده، از كم آبی رنج می برد.

انتقال آب از تركیه به این بخش می تواند ضمن تامین آب آشامیدنی، به آبیاری كشاورزی در این بخش نیز كمك كند و زمینه توسعه اقتصادی بخش ترك نشین را فراهم آورد.

تركیه همچنین می گوید قصد دارد با احداث خط انتقال برق از زیر دریا،برق به این جزیره منتقل كند.

خاورم/2011**230





:: برچسب‌ها: دره عمیق و باریک , بارسلونا ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: