بتهوون، خالق ماندگار تاریخ موسیقی جهان
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا ، 'لودویگ فان بتهوون' 17 دسامبر 1770 میلادی در خانه خانوادگی خود واقع در شهر بن آلمان متولد شد، پدر لودویگ موسیقدان دربار بود كه همین امر سبب آشنایی بتهوون كوچك با موسیقی از همان دوران كودكی شد.

پدرش به عنوان اولین استادش اصول اولیه نوازندگی پیانو را به وی آموخت كه این آموزش با تنبیه و سختگیری های بسیاری نیز همراه بود، نبوغ لودویگ در دوران كودكی سبب شد شاهزاده اِلِكتور (عضو دربار بن) از وی حمایت مالی كند.

لودویگ فان بتهوون بیشتر دوران زندگی خود را در وین مهد هنر موسیقی آن زمان سپری كرد، سفر وی از سن17 سالگی به پایتخت اتریش برای دیدار با 'آمادئوس موتسارت' نابغه موسیقی جهان به منظور فراگیری اصول نوازندگی پیانو آغاز شد، تبحر نوازندگی بتهوون با اینكه كودكی بیش نبود استادش را متعجب كرد ، موتسارت خطاب به حاضران كلاسش می گوید: نام این پسر را به یاد بسپارید، یك روز مردم دنیا را وادار می كند كه درباره اش به بحث و گفتگو بپردازند.

بتهوون در سفرهای خود به وین از مكتب ' ژوزف هایدن ' دیگر آهنگساز برجسته عصر كلاسیك نیز بهره برد ، اما مشغولیت بیش از حد هایدن برای فعالیت در دربار آن زمان، مدت این آموزش ها را كوتاه كرد، همین آموزش‌های مستمر سبب شد بتهوون جوان تنها با داشتن 24 سال، آوازه نوازندگیش سراسر اروپا را در بر گیرد.

موسیقی برای بتهوون بیشتر از مادیات ارزش داشت و سالها در راه به اثبات رساندن این ذهنیت تلاش كرد، وی به جای آهنگسازی برای كلیسا و دربار كار مستقل را انتخاب كرد چرا كه عقیده داشت آهنگسازی سفارشی ذات موسیقی را مورد تهاجم قرار می دهد.

نخستین آثار بتهوون تحت تاثیر موسیقی استادانش موتسارت و هایدن بود كه از این بین می‌توان به سمفونی‌های آغازین وی در كنار شش كوارتت زهی، 2 كنسرتو و 12 سونات پیانو اشاره كرد.

'سوناتهای پاتِتیك و مهتاب' به عنوان معروفترین آثار این دوره زندگی بتهوون همچنان در جهان مورد توجه است.

نكته جالب آثار این موسیقدان بزرگ، وجود بخشی از شخصیت و روحیه زندگی روزمره‌اش در موسیقی است، سرسختی و تلخی شخصیت این هنرمند بزرگ با دیگر اركان زندگی در آثارش به گونه‌ای مشهود است كه شنونده را به نوعی تفكر و تامل وا می دارد و مخاطب با گوش فرا دادن به موسیقی بتهوون این تعامل را به وضوح حس می كند.

ناشنوایی تدریجی تنها وقتی 30 سال داشت به سراغش آمد، تحقیقات امروز نشان می دهد كه وجود سرب در سیم‌های پیانوی وی دلیل اصلی گرفتاری بتهوون به این بیماری است، اما وجود این كاستی نیز نتوانست بتهوون را برای رسیدن به هدف خود بی انگیزه كند بلكه سبب خلق آثار بی بدیل موسیقی زمان شد كه از این بین می توان به استفاده از هارمونی ها و مدلاسیون‌های غیر معمول بتهوون در سمفونی شماره 3 اشاره كرد كه تمام حس نبرد وی را با ناشنوایی برای مخاطب تداعی می كند.

از میان آثار شاخص این هنرمند عرصه موسیقی می توان به 9 سمفونی ، 16 كوارتت زهی ، 32 سونات پانو ، 1 كنسرتو ویلن اشاره كرد ، تدوین این آثار كه با نوآری و ساختار شكنی همراه بود راه را برای بیانی تازه از موسیقی هموار كرد كه بعد از آن موسیقی دوره رومانتیك بر پایه آن استوار شد.

دوره پایانی زندگی این موسیقیدانان بزرگ سرشار از اختلالات روحی روانی است كه از نبود شنوایی و وضعیت نابسامان مالی زندگی وی نشات می گیرد.

برخی از مورخان موسیقی بر این عقیده اند كه همین شرایط زندگی وی سبب ساختار شكنی بتهوون بود، وجود گروه كر در سمفونی شماره 9 ، تدوین 7 موومان برای برای كوارتت زهی از جمله نوآوری ها و ساختار شكنی های بتهوون در موسیقی عصر خود است.

گمانه زنی ها در مورد مرگ این موسیقیدان بزرگ گوناگون است اما قابل رجوع ترین آن به درد كهنه كبد وی اشاره دارد كه با دست به دست دادن بیماری های گوناگون موجب مرگ وی شد، بتهوون بزرگترین موسیقیدان تاریخ بشریت 26 مارس 1827 در 58 سالگی در شهر زادگاهش بن به خاك سپرده شد.

اهمیت موسیقی درمقابل مادیات برای بتهوون تاوانهایی بسیاری در پی داشت اما موجب شد نام وی به عنوان برجسته ترین موسیقیدان تاریخ جهان همچنان بر زبانها باشد ، آثار وی با گذشت سالها همچنان از برجسته ترین یادگارهای موسیقی جهان به شمار می رود كه امروزه در دانشگاههای معتبر موسیقی جهان برای یادگیری موسیقی كلاسیك آموزش داده می شود.

فراهنگ ** 9252**1588





:: برچسب‌ها: انگلستان , خانواده ,
:: بازدید از این مطلب : 123
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: