شنیده ها از انتشار لیره جدید در سوریه
نوشته شده توسط : gogos

به گزارش خبرنگار ایرنا در دمشق ، در این ارتباط برخی از افراد معتقدند كه دولت با توجه به نوسان ارزش لیره در ماه های اخیر به خصوص در شش ماه گذشته به علت ناآرامی ها و انتقال بخش عظیمی از لیره های سوریه به عربستان در نظر دارد تا نوع جدیدی از لیره را برای كنترل ارزش آن و ناكام گذاشتن خارج كننده لیره سوریه منتشر و به جریان بیندازد.

در این ارتباط برخی معتقدند كه تاكنون 170 میلیارد لیره سوریه از طرق مختلف از این كشور به خارج منتقل شده است .

شنیده ها حاكی از آن است كه برخی در این ارتباط برای ضربه زدن به اقتصادی سوریه تلاش دارند تا با ارایه دلار در داخل سوریه لیره های مردم را جمع آوری و سپس آنها را از سوریه به لبنان و در ادامه به عربستان منتقل كنند.

دولت سوریه تاكنون در این ارتباط برخی افراد را كه قصد خروج مقادیر زیادی لیره به صورت قاچاق به لبنان داشتند ، دستگیر كرده است كه ارقام برخی از آنها میلیاردی بود.

نرخ برابری لیره سوریه نیز در برابر یورو و دلار در روزهای اخیر نوسان دارد و در زمان آغاز بحران در سال گذشته هر دلار برابر با 48 لیره و هر یورو 62 لیره مبادله می شد كه اكنون هر دلار به حدود 80 لیره و هر یورو به بیش از 100 لیره رسیده است.

تارنماي 'سوریه الان' امروز در این ارتباط با اعلام این كه دمشق این روزها مشغول حرف و حدیث در خصوص قانوني است كه بزودي براي مقابله با جنگ علیه لیره سوریه اجرا خواهد شد ، نوشت : قرار است اسكناس هاي جدیدي كه چاپ آن ها پایان یافته با اسكناس هاي جاری معاوضه شود.

بر پایه این گزارش ، این اقدام فقط براي افراد مقیم در سوریه صورت می گیرد و این اقدام باعث بي ارزش شدن مقادیر زیادي از اسكناس های قدیمی می شود كه از كشور به روش های مختلف قانونی و غیرقانونی خارج شده است.

در این ارتباط همچنین مقرر شده است تا به شهروندان سه روز برای تعویض اسكناس های قدیم خود با اسكناس های جدید مهلت داده شود و رقم این مبادله نیز نباید بیش از 10 هزار لیره سوریه باشد در غیر این صورت این اقدام نیازمند موافقت ویژه است.

تاكنون هیچ منبع و مقام رسمی در ارتباط با تغییر لیره خبر یا مطلبی منتشر نكرده است.

پیشتر 'ادیب میاله' رییس بانك مركزي سوریه نیز اعلام كرده بود كه این بانك نقش محوري را در تعیین قیمت ارز ایفا خواهد كرد و در زمان مناسب دست به كار خواهد شد.

در همین حال با توجه به این كه در هفته های اخیر دشمنان سوریه به جنگ اقتصادی علیه این كشور روی آورده اند ، تارنمای مزبور نوشت : در كنار این اقدام اقتصادی باید در نظر داشت كه نظام سیاسی در سوریه از حمایت و پشتیباني فراواني از سوي ایران و عراق برخوردار است.

علاوه بر این روسیه و چین نیز وارد عمل شدند و قرار است مسكو مبلغي را به عنوان قرض به دمشق پرداخت كند . پكن نیز متعهد شده كه تمام تولید پنبه سوریه را خریداري كند.

پیشتر اخباری نیز در ارتباط با كمك های انساندوستانه دو میلیون دلاری چین به سوریه منتشر شده بود.

اخباری نیز به تازگی مبنی بر پیشنهاد دو كشور حوزه خلیج فارس به سوریه منتشر شده است كه بر اساس آن فرآورده هاي كشاورزي و صنعتي سوریه به این كشورها ارسال و سپس از طریق این كشورها و به نام آنها به دیگر نقاط جهان صادر شود.

این خبر نیز در روزهای اخیر در سوریه شنیده می شود كه به دنبال برخی سیاست های دولت برای كنترل قیمت ارز در ماه های گذشته و اعلام فروش 10 هزار دلار به نرخ رسمی به افرادی كه قصد سفر به خارج از این كشور را دارند ، اكنون مشخص شده است كه 889 نفر از آنان اقدام به خرید این ارزها كرده ولی از كشور خارج نشده اند.

شنیده ها حاكی از آن است كه دولت سوریه قصد دارد تا این افراد را به علت اخلال در روند كنترل بازار ارز و تسهیلات قایل شده برای مسافران خارجی تحت تعقیب قرار دهد.

نرخ برابر رسمی برخی ارزها در سوریه با نرح آزاد آن در روزهای اخیر بیش از 20 لیره اختلاف دارد.

خاورم**ا.ا**1436**2047**





:: برچسب‌ها: توکیو , آسیا , زنده ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: